Tekstgrootte
Elke coach heeft een onderwijsdiploma (pabo of onderwijsassistent) en daarnaast aanvullende opleidingen.
De coaches zijn de mensen die de kinderen begeleiden en onderwijzen in hoe ze mens, burger en professional kunnen worden. De coach stimuleert, inspireert, helpt analyseren, adviseert en geeft feedback aan de kind. Ze bezitten vakmanschap op het vlak van pedagogiek en didactiek en weten hoe ze kinderen moeten begeleiden in hun leerproces. Ze zorgen voor de mogelijkheden, faciliteiten en randvoorwaarden zodat de kinderen vanuit spel, nieuwsgierigheid en eigen keuzes kunnen leren en opgroeien bij De Ontdekking. Ze zorgen er ook voor dat dit samen met elkaar en met de omgeving om hen heen gebeurt. Ze hebben een belangrijke rol in het pedagogisch klimaat waardoor elk kind gezien en gehoord wordt. Ze zijn ook het aanspreekpunt voor de ouders. De coaches vormen met elkaar een team dat elke ochtend en middag voordat de kinderen komen en nadat ze weg zijn, de dag voorbereidt en werkt aan ontwikkeling van de school en de kinderen.
Elke coach is verantwoordelijk voor alle kinderen bij De Ontdekking . Voor de challenges en doelengesprekken is het wel fijn dat de kinderen een vast aanspreekpunt hebben. Daarom verdelen we de kinderen hiervoor. Elke coach heeft dan een aantal kinderen waar hij/ zij deze gesprekken mee voert. Ook oudergesprekken heeft u met deze coach, tenzij er iets is voorgevallen op een moment dat deze coach niet aanwezig was.
Elk half jaar krijgt elk kind een nieuwe vaste coach, die het aanspreekpunt is en verantwoordelijk is voor het monitoren van het leer- en ontwikkelproces van dit kind. Deze coach stelt het persoonlijke LeerPlan op. Wanneer een groep twee deeltijdcoaches heeft, worden de coachkinderen verdeeld over de coaches. De coach brengt samen met ouders en het kind de kindkenmerken, kennis en vaardigheden van het kind in beeld, stuurt op de talenten van het kind en ondersteunt bij het leerproces van het kind. De eigen coach is aanspreekpunt voor ouders en externe partners die betrokken zijn bij de ontwikkeling voor het kind. Contact met ouders is hierin heel belangrijk. Er zijn veel informele contactmomenten bij halen en brengen en formele contactmomenten bij ouderbijeenkomsten en voortgangsgesprekken. Bij tussentijdse vragen of bijzonderheden worden ouders benaderd. Elke 3 maanden worden ouders uitgenodigd voor een voortgangsgesprek met de coach en het kind.